Voor het eerst meer doden op de fiets dan in de auto

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar iets gedaald, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorig jaar kwamen er in totaal 613 mensen om in het verkeer, in 2016 waren dat nog 629 mensen.

Opvallend is dat voor het eerst meer fietsers dan automobilisten zijn omgekomen. Het aantal fietsers dat kwam te overlijden is behoorlijk gestegen. Met 206 doden is dat het hoogste aantal in tien jaar.

Ouderen op e-bike

De toename van het aantal elektrische fietsen op de weg heeft daar waarschijnlijk iets mee te maken. Bij ruim een kwart van de dodelijke fietsongelukken is een fietser op een e-bike het slachtoffer. Daarvan is weer driekwart 65-plusser. “Het gaat over het algemeen om eenzijdige ongevallen”, zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland in het NOS Radio 1 Journaal. “Mensen die wat ouder zijn, die vallen dan bij het op- of afstappen. Door de fysieke kwetsbaarheid op hogere leeftijd loop je sneller wat op. Je kunt bijvoorbeeld een heup breken. Mensen hebben de neiging om een elektrische fiets net zo te gebruiken als een gewone fiets. Maar ga je met een elektrische fiets de bocht om, dan kun je lelijk vallen. Want de snelheid is hoger.”

Fietsclinics

Precies daar wordt aandacht aan besteed tijdens de Groen Licht-fietsclinics. Deze fietsclinics zijn voor 70-plussers en worden georganiseerd in de hele provincie Groningen. Tijdens de clinics wordt er aandacht bestaan aan o.a.: balans houden op de fiets, op- en afstappen, gebruikmaken van ondersteuning en versnellingen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen weer veilig op de fiets stapt.

Wilt u meer weten over de actie van Groen Licht? Klik hier voor meer informatie.