fietsmodus verleidt jongeren tot veilig gedrag in het verkeer

Heel even een appje checken op de fiets. Wie doet het niet? Helaas gebeuren steeds meer ongelukken in het verkeer door smartphonegebruik. Met name fietsende jongeren vormen een kwetsbare groep in het verkeer. Bij hen speelt smartphonegebruik een rol bij een op de vijf fietsongelukken. Om die reden start de overheid op 7 september de landelijke campagne Fietsmodus. De campagne is bedoeld om jongeren te verleiden tot veilig gedrag in het verkeer.  

Voor de campagne is de mobiele app ‘Fietsmodus’ ontwikkeld. De Fietsmodus-app verleidt jongeren om hun telefoon niet te gebruiken tijdens het fietsen. Bij het aanzetten van de app, gaat het scherm van de telefoon letterlijk op ‘zwart’. Berichten worden niet geblokkeerd, maar jongeren worden zo niet afgeleid tijdens het fietsen. Door de app te gebruiken, sparen jongeren punten. Met die punten maken ze kans op leuke prijzen, zoals een nieuwe fiets, bioscoopkaartjes, tickets voor de liveconcerten van The Voice of Holland of een dug out seat-arrangement bij Ajax. De app werkt op Android en Apple en is gratis te downloaden in de Appstore of op de site www.fietsmodus.nl (opent in nieuw venster).  

Hoe werkt Fietsmodus?

  1. Activeer de Fietdsmodus-app voordat je op de fiets stapt
  2. Fiets naar je bestemming zonder rijdend je mobiel te gebruiken
  3. Toch even je mobiel checken? Stap af en zet de app uit. Zet hem weer aan voordat je verder gaat rijden. 
  4. Bekijk na de rit in de statusbar of je al kans maakt op een prijs
     

Fietsmodus op school

Middelbare scholen in Groningen zijn met een brief op de hoogte gebracht van Fietsmodus. Hen is gevraagd in de les aandacht te besteden aan het thema en de speciale Fietsmodus-posters op te hangen in school. Daarnaast brengen grote telecomproviders als KPN, T-mobile, UPC, Vodafone en Ziggo Fietsmodus landelijk onder de aandacht via hun mediakanalen.

Wilt u meer campagnemateriaal downloaden? Klik dan hier