‘Ben je Bob, zeg het hardop!’

De donkere dagen voor kerst: tijd voor gezelligheid, een hapje eten en lekker drinken. Een borrel mag, maar alcohol en verkeer, dat gaat niet samen. Om die boodschap nog weer eens te benadrukken start op 14 december de landelijke Bob-campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop!’. Het Verkeer- en Vervoerberaad Groningen sluit daar op aan door onder meer maatschappelijk werkers en de horeca te benaderen om de Bob-boodschap te verspreiden.

Bij 20 procent van de dodelijke verkeersongevallen speelt alcohol een rol. Vooral (oudere) mannen en jongeren tussen 18 en 24 jaar zijn hierbij betrokken. Met de Bob-campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop!’ roept het Rijk mensen op om (vroegtijdig) kenbaar te maken aan hun omgeving dat ze geen alcohol drinken omdat ze nog moeten rijden. De boodschap is te zien en horen via radio- en tv-spotjes, online banners en video’s en attentieborden langs snelwegen.

0% op

Een echte Bob drinkt helemaal niet, ook niet één glaasje. Alcohol beïnvloedt namelijk de rijvaardigheid: met alcohol op neemt u bijvoorbeeld meer risico’s, kunt u minder goed sturen, minder snel reageren en bent u snel afgeleid. Ook kunt u niet meer goed inschatten wat u wel of niet goed kunt en dat kan zorgen voor (levens)gevaarlijke situaties in het verkeer.

Iemand met alcohol op? Zeg Stop! Zoek samen een Bob

Het Verkeer- en Vervoerberaad (VVB) Groningen vraagt extra aandacht voor de Bob-boodschap door middel van borden langs de weg, posters in gemeentehuizen, politiebureaus en bibliotheken en via toiletreclame in horeca in de stad Groningen. Ook schrijft het VVB deze week maatschappelijk werkers en horecaondernemers in Oost-Groningen aan: deze mensen kunnen in hun functie extra alert zijn op mensen die onder invloed aan het verkeer willen deelnemen en proberen hen daarvan te weerhouden. Ziet u zelf iemand met te veel alcohol op die achter het stuur wil kruipen? Zeg Stop! Zoek samen een Bob. Regel bijvoorbeeld een taxi of zoek een alternatief met het openbaar vervoer.