‘Ben je Bob, zeg het hardop!’

Gezelligheid, lekker eten en borrels met familie, vrienden en collega’s: het is weer december. Het is de maand waarin veel mensen bij elkaar komen en daarbij graag een glaasje drinken. Een borrel mag, maar alcohol en verkeer dat gaat niet samen. Om die boodschap te benadrukken start op 12 december de landelijke Bob-campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop!’. Deze boodschap roept mensen op om (vroegtijdig) aan hun omgeving kenbaar te maken dat ze geen alcohol drinken, omdat ze nog moeten rijden.

Het Rijk zet tijdens de campagneperiode radio- en tv-spots in om aandacht te vragen voor het thema. Daarnaast is de campagne te zien via online reclame en attentieborden langs snelwegen. Verkeerswijzer Groningen ondersteunt de campagne met borden langs de lokale en provinciale wegen en posters in verschillende horecagelegenheden. Het Bob-promotieteam is ook actief. Dat geeft onder meer voorlichting tijdens evenementen.   

Alcohol en verkeer gaan niet samen

Bij 20 procent van de dodelijke verkeersongevallen speelt alcohol een rol. Vooral mannen en jongeren tussen de 18 en 24 jaar zijn hierbij betrokken. Een echte Bob drinkt helemaal niet, ook niet één glaasje. Dat blijkt nog wel eens lastig te zijn voor mensen die bijvoorbeeld in de sportkantine zijn, bij een evenement of bij een feestje met familie en vrienden. Juist in die situaties kunnen automobilisten door de gezellige sfeer in de verleiding komen om toch alcohol te gaan drinken. Ook al hebben ze zich voorgenomen geen druppel te drinken. Uit onderzoek blijkt dat Bob zich beter aan de afspraak houdt om niet te drinken, zodra hij of zij die intentie kenbaar maakt aan de omgeving. Wie toch met alcohol op achter het stuur kruipt, zet zijn eigen leven én dat van anderen op het spel. 

Lees via het submenu meer over de Bob-acties van Veilig Verkeer Nederland.